Jak vybrat správnou doménu?

Hlavně s rozmyslem ;) Doména vás či vaši firmu bude reprezentovat na veřejnosti, budete ji diktovat do telefonu, tisknout na vizitky, lepit na služební vozy, na billboardy. Ale především ji budou psát uživatelé do prohlížeče.

Snažte se zajistit, aby uživatel při zadávání vaší domény nemohl udělat chybu. Pokud ji udělá, v lepším případě vás zkusí najít znovu, v tom horším vám ho zblajzne konkurence.

Doména má být v ideálním případě:

  • krátká
  • výstižná
  • srozumitelná
  • jedinečná
  • věčná

Doména může obsahovat pouze písmena a - z, číslice 0 - 9 a pomlčku (-). Ta nemůže být na začátku ani na konci domény. Velká písmena se u domén nerozlišují, přestože je lze hodně vidět. Používají se pouze pro lepší čitelnost např.: JakNaNejvyssiVrchol.cz. Nicméně základní tvar domény je jaknanejvyssivrchol.cz a fungují obě zcela shodně.

Kratší je lepší

Doménu vybírejte co nejkratší. Vážně, aby se doména dala zapamatovat, může mít maximálně dvě slova. Pěkné jednoslovné domény jsou prakticky rozebrány, můžete však nějakou koupit od současného majitele, ale o tom později. Když ale zvolíte do domény tři slova, zaděláváte si na problém a čtyři a víc jsou naprostým nesmyslem. Člověk, který si vaši doménu nezapamatuje, si dá do vyhledávače to, co mu z vaší dlouhé domény v hlavě zbylo a vás už možná nikdy nenajde.

Buďte originální a nezaměnitelní. Tak si vás uživatelé lépe zapamatují a s mnohem menším úsilím vybudujete svoji značku.

Použijte jméno

Jako živnostník klidně použijte své jméno. Pokud se jmenujete podobně jako Naj Ýnbulch, je velmi pravděpodobné, že domena ynbulch.cz je volná a máte vyhráno. Ovšem jako Novák, Dvořák nebo Seznam musíte použít fantazii. Vhodná kombinace je pak třeba spojení jména s činností, např. autoprochazka.cz

Jen českou koncovku

Pro web, který oslovuje české uživatele vždy použijte koncovku .cz. Výjimky, kdy použít jinou, se najdou, ale pokud má .cz registrovanou váš přímý konkurent, vyhnul bych se stejné doméně s jinou koncovkou zcela jistě. Někteří uživatelé totiž koncovky neřeší a píší všude .cz. A proč byste měli přihrát konkurentovi zákazníka jen proto, že napsal .cz místo vaší .fm? Pokud provozujete rádio, koncovka .fm se k vám jistě hodí, ale stejně si zaregistrujte i .cz a přesměrujte ji.

Takže ještě jednou - pro český web vždy registrujte doménu .cz!!!

Pozor na čísla

Nepoužívejte čísla ani samostatně ani v kombinaci se žádaným klíčovým slovem. Doména 74589.cz vám radost nepřinese, přestože má pěkných pět znaků. 123slovo.cz si lze jednoduše splést s 321slovo.cz nebo slovo123.cz. Pokud číslo mít musíte, ať je opravdu dobře zapamatovatelné. A zaregistrujte i variantu slovní. Např. u domény 1bedna.cz si zaregistrujte i jednabedna.cz. Víte proč, že?

Klíčové slovo

Klíčové slovo v doméně NENÍ důležité. Opravdu, ta doba už je pryč. Pokud chcete dělat třeba do pojištění, brzy zjistíte, ze "pojisteni" má v názvu domény asi 857 webů. Chtete být 858. a tedy snadno zaměnitelní s nejbližší konkurencí? Jistě ne. Klidně můžete vydělávat na pojištění víc, než 800 těchto webů i s doménou ynbulch.cz.

Pokud na klíčovém slově v doméně trváte, přidejte k němu něco neobvyklého, ale dobře zapamatovatelného, např.: strejdovopojisteni.cz.

Zdrobněliny nebrat

Buďte opatrní na zdrobněliny. Pokud použiji oblíbený příklad pojištění a vy si zaregistrujete doménu pojistenicko.cz, někdo jiný si vezme doménu pojistitko.cz, pojistovatko.cz či podobně, lehce přijdete o klienta, který si zapamatuje, že šlo o zdrobnělinu od pojištění, ale už si nevzpomene o jakou...

Stejně tak obecné superlativy: skvelepojisteni.cz, uzasnepojisteni.cz, fantastickepojisteni.cz - všechno je na jedno brdo a vzájemně velmi špatně rozlišitelné.

Zkratky jsou dobré

Klidně zvolte pro svoji doménu abstraktní název, či zkratku. Nebojte se. Ale musí to být jednoduché, jasné a srozumitelné. Můj oblíbený příklad - pneuservis tasy.cz, což není nic jiného, než TAta a SYn :)

Zdvojená písmena

Dejte si pozor na zdvojená písmena. Eshop mall.cz vlastní i doménu mal.cz. Jistě si umíte představit únik zákazníků, kdyby ji neměl. U dvouslovných domén se vyvarujte toho, aby první slovo končilo na písmeno, kterým začíná slovo druhé, např. krejciivan.cz, jannovak.cz. Taková doména se špatně čte a chvilku trvá, než čtenář pochopí, co v názvu domény vlastně je, aby si ji správně zapamatoval. A i tak hrozí, že při psaní jedno ze dvou po sobě jdoucích písmen vynechá.

Zaměnitelné znaky

Také pozor na zaměnitelné znaky, typicky nula a písmeno ó (0-O). Poznáte na první pohled, ve které doméně je ó a ve které nula (mameradi03.cz a mameradiO3.cz)? Když jsou vedle sebe, tak nejspíš ano, ale samostatně? Napodobovat takovým způsobem existující web je samozřejmě hloupost. Použít nulu místo "O" pro seriózní podnikání pak virtuální sebevražda - např. lOOzachodu.cz (ano, nejsou to nuly, ale velká óčka a navíc jako bonus na začátku malé L).

Pravopis

Zdaleka se vyhněte doménám typu zavylisakali.cz či slicnysycek.cz. To nepotřebuje další komentář.

Místní údaje

Důkladně si rozmyslete, jestli do domény dát místo působnosti, např. anglictina-frydlant.cz. Může se totiž lehce stát, že se objeví méně bystrý konkurent a místo, aby se odlišil, zvolí jak na potvoru doménu frydlant-anglictina.cz. A už nikdo nepozná, kdo jste kdo... A to nemluvím o tom, že se rozhodnete jít za lepším do Prahy. V Praze bude doména s Frýdlantem trapná.

Pomlčky v doméně

S pomlčkou nebo bez? Pokud volíte dvojslovný název domény, zaregistrujte si v každém případě bezpomlčkovou, při velké konkurenci raději obě varianty. Chybou je zaregistrovat variantu s pomlčkou a bezpomlčkovou nechat volnou. Co uživatel zapomene hned je, jestli doména pomlčku má, nebo ne, takže jako první spíš zkusí variantu bez pomlčky (o znak méně, najít pomlčku na klávesnici je pro někoho problém).

Když necháte bezpomlčkovou doménu zaregistrovat konkurentovi, jednoznačně přijdete o zákazníky. Na druhou stranu je tohle počínání krátkozraké a pokud chcete budovat solidní podnikání, takovémuhle pokoutnímu získávání zákazníků se vyhněte.

Jiné koncovky a překlepy

Co jiné koncovky? A co překlepové domény? To už tak důležité, jako u pomlčkových variant není. Jsou sice tací, kteří si zaregistrují všemožné koncovky a varianty své domény, ale to je ve většině případů paranoia. Je potřeba střízlivě zhodnotit, jestli hrozí reálný odliv zákazníků.

Pozor na značky

Vyhněte se již registrovaným obchodním známkám a značkám. Jinak by se vám mohlo stát, že o doménu přijdete. Pokud např. vymyslíte nějaký abstraktní název, zkuste jej dát do vyhledávače. Když najdete web mezinárodně působící společnosti, může se stát, že se časem bude snažit doménu získat soudní cestou, když zjistí, že není volná. Pokud podnikáte v jiném oboru, je velká šance, že si ji uhájíte, ale dobrým výběrem si můžete ušetřit spoustu nervů a především času.

Porušení pravidel

Nejspíš jste se setkali s doménami, které porušují třeba hned několik výše uvedených bodů. Nemusí to být vždy tím, že majitel nad významem domény nepřemýšlel, často to jsou projekty, u kterých na doménovém jméně vůbec nezáleží.

Závěr

Výše uvedená doporučení platí pro drtivou většinu začínajících firem a živnostníků. Příklady nejsou tou nejlepší možností pro danou situaci. Ty si šetřím pro své zákazníky ;)

Na závěr ještě jednou, doména má být:

  • krátká
  • výstižná
  • srozumitelná
  • jedinečná
  • věčná

Připadá vám to jako moc informací? Máte pocit, že byste si doménu nevybrali dobře? Nevadí, rád vám s výběrem té správné domény pomohu.

Nástroje pro výběr domény

Seznam všech článků